Whitsundays - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Ben Hamelink - WaarBenJij.nu Whitsundays - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Ben Hamelink - WaarBenJij.nu

Whitsundays

Door: Ben

Blijf op de hoogte en volg Ben

22 Mei 2006 | Australië, Airlie Beach

DAAAG MENSJUS!!!!!! Hoe gaat ie daar allemaal??? Heir geweldig!!! Ik heb 2 uurtjes geleden weer voet aan wal gezet en ben weer ingechecked in een hostel. Deze keer een andere, want we hadden kortingsbonnen. Als backpacker maak je daar natuurlijk graag gebruik van. Goed, ik zal eens beginnen met onze reis afgelopen zaterdag. We moesten rond half 2 in de bar verzamelen naast ons hostel. (Waar we toen zaten, iets verder in de straat.) Daar kregen we een briefing en moesten we ons eventjes melden. Er werd van alles en nog niks uitgelegd over het eten, feesten en weet ik het wat. Daarna kregen we onze sleutels uitgedeeld en.............ONZE SNORKELSETS!!!!!!!!!!!!!Daar heb ik toch zo op zitten wachten he??? EINDELIJK is het dan zover....Toen de briefing om 2 uur klaar was, zijn we eerst nog even de laatste boodschapjes gaan halen en zijn we op het gemakje naar de haven gelopen waar we moesten melden voor de boot om half 3. Toen we op de boot zaten hebben we de tassen gedropt en zijn we buiten gaan zitten. Helaas werd het al wat frisser en begon het af en toe te spetteren, maar een echte Hollander is aan het weer gewend, dus ik bleef stug zitten, terwijl iedereen naar binnen vloog voor een paar druppeltjes. Niet dat het keihard regende, anders zou ik ook naar binnen gaan hoor. Na een boottripje van anderhalf uur, kwamen we aan op het eiland met ons resort erop. Nou....Of ze dat nou een resort moeten noemen??JA!!!! EN LUXE!!!!! Toen we op de kade liepen naar het resort toe was het uitzicht al geweldig! Het bestond eigenlijk uit 2 gedeelten, een backpackersgedeelte links van de pier en een familiegedeelte rechts van de pier, maar we mochten van alles gebruik maken. Hier kom ik even met een lijstje. We hadden tot onze beschikking: 25 meter zwembad,2 jacuzzi's met waterval,2 barren,tennisvelden, een heus echte golfparcours (ze hadden alleen geen golfwagentjes, dat was de enige reden waarom ik het niet heb gedaan ) en jaja mensen......WE HADDEN ZELFS ONZE EIGEN HELIKOPTER LANDINGSPLAATS!!!! Het was echt waar schitterend. Ik moest wel eventjes aan het thuisfront denken hoor, wat jullie allemaal moeten missen.....Het zwembad was een klein beetje ingericht als centerparcs en een Romeins binnenplaatsje, alleen in de openlucht!! Al jaloers?? We kwamen daar rond een uur of 5 aan en rond 7 uur zouden we eten. We werden rond half 7 verwacht, zodat iedereen in ieder geval aanwezig was. De reden dat iedereen op tijd was, was eigenlijk de happy hour van 6 tot 7. Dus van 5 tot 7 hadden wij onze eigen tijd. Ik was wel een beetje gaar en zweterig van die warme middag aan wal, dus ik besloot maar het zwembad in te duiken om vervolgens de jacuzzi mar eens uit te testen. Heerlijk was dat. Daarna zijn we op het gemakje teruggelopen om te gaan douchen en aan tafel te gaan. Uiteindelijk werd er omgeroepen dat het klaar was en kon iedereen een bord pakken en in een rijtje langs de catering lopen. Het bestond uit : een steak (beetje klein, maarja) pasta salade, gewone sla en een gratis biertje. Na alles op gegeten te hebben en zo snel mogelijk gerend te zijn voor een 2e ronde steak (aangezien er nog maar een paar over waren) en ook die opgegeten te hebben, was het tijd voor de drankspelletjes. voor 1 dollar kreeg iedereen 3 biertjes voor het spel. Daarna werd er even een marathon gezopen en daarna waren de meeste mensen zat genoeg om te dansen. Rond een uur of 11 zijn wij (ik, Esther,Jill EN Emma) naar bed gedoken. Toen moesten we gisterochtend om 6 uur de wekker laten gaan, we moesten namelijk om half 7 tot 7 eten en om kwart over met de boot weer op stap. Eenmaal op de boot waren er aardig wat mensen met een kater. Na een uurtje te hebben gevaren kwamen we in een wat ruigere oceaan terecht. We hadden ook de keuze om via het rustige water naar de bestemming te gaan, maar de kapitein besloot maar voor het ruigere werk te gaan. Een lol dat ik had!!!! Golven van meet dan anderhalve meter hoog en een boot die alle kanten op gaat. Het leukste was dat ik en Emma aan het springen waren of half weggespoelt door het water wat over boord sloeg. We hadden het nog meer naar ons zin nadat er een nieuw record werd gevestigd op de boot. Het record aantal mensen die zeeziek waren geworden!! Het record van de boot zelf stond op 10, maar met stip gestegen naar 19!!!!!! 19 mensen die moesten overgeven!!!Waaronder onze Esther die al na een uur aan de achterkant van de boot over de reling hing en Jill heeft het nog net binnen kunnen houden. Wat hadden wij toch een lol voorin!!Ik wist trouwens niet dat mensen echt groen konden zien, maar het gezicht van Jill heeft het toch maar bewezen dat mensen groen kunnen zijn. Eenmaal aangekomen in de rustigere wateren gooiden ze het anker uit en mochten we gaan snorkelen. Allemaal mooie vissies gezien en koraal. Zag er heel mooi uit, mooier dan Spanje natuurlijk. Daarna zijn we nog een uurtje of anderhalf naar een bountystrand gegaan. Dat lag overigens op dezelfde plek. Toen we terugkwamen op de boot kregen we onze lunch (buffet van brood,sla,tomaat,komkommer,kaas,salami,kippenpootjes,ham en nog meer zooi, genoeg keuze dus!!) Net toen we op de boot kwamen zagen we op nog geen 3 meter afstand een reuze zeeschildpad bovenkomen!!! Echt gaaf om zo'n mega beest te zien. Eigenlijk leek het meet een robotje van plastic die adem kwam halen, maar het was een echte. Ik was nog even blijven kijken oftie nog een keer boven kwam en ja hoor.....Daar was ie weer, net toen Esther en Emma naar binnen rende om de camera te pakken, verdweentie weer de diepte in. Helaas geen foto, maar wel een leuke herinnering. Daarna zijn we op wat rustiger tempo teruggegaan naar ons resort. Rond 5 uur kwamen we weer aan en zijn we maar gelijk onder de douche geschoten, want het zoute water moet ook effetjes afgespoeld worden he? Daarna waren we wel een beetje moe (en de meiden ziek) van alle indrukken en hebben we eventjes een uurtje op bed gelegen. Daarna werd het weer etenstijd. Deze keer met dezelfde salades maar ipv. steak kregen we een heerlijke kipfilet en evt. brood als we dat wilden. Ook dat was weer smikkelen en smullen. Daarna begonnen ze weer met drankspelletjes, maar wij hebben deze keer niet meegedaan. Jill was samen met Esther om 8 uur al afgehaakt. Jil was al vanaf het begin niet lekker, net als in Fraser had ze hoofdpijn en was ze misselijk....Beetje aan het kwakkelen dus. Esther was een beetje moe (heel de dag, volgens mij gewoon teveel gevreeen met James in Townsville vorige week) en was ook naar bed gegaan. Ik en Emma zijn nog eventjes blijven zitten in de bar en rond een uur of 10 wilde ik even kijken bij de jacuzzi enzo....Want jah, je moet natuurlijk ook wel weten hoe het resort er in het donker uitziet dan alleen maar in het licht he? Dat zag er leuk uit! Daarna zijn we op de kleine pier (rieten hutje op het einde van de kleine pier, waar vaak bruidsfoto's worden gemaakt) eventjes gaan zitten. Wat grappig was, waren alle fakkels langs de pier. Helaas stonden deze uit, maar ik had gelukkig een aansteker bij. Dat werd dus even 36 fakkels aansteken . Na even te hebben gezeten hebben we de fakkels weer uitgemaakt en zijn we teruggelopen. Het personeel zei er overigens niks van hoor, ik zei gewoon dat we het net echt wilden laten lijken en ze moesten lachen. Vanmorgen mochten we uitslapen tot 7 uur. Om kwart voor 8 zou de boot vertrekken om via een eilandje terug naar Airlie te vertrekken. Net op de boot gestapt en de trossen zaten nog vast....Kwamen we een school dolfijnen tegen. We kregen dus even wat vertraging met de boot, want we wilden allemaal foto's maken natuurlijk. Helaas zijn de mijne mislukt, maar er zullen vast nog genoeg mensen zijn die ze wel hebben. Anders hebben we maar pech....Daarna zijn we 2 uurtjes gaan varen en zijn we uitgekomen op Black Island. Zo klein dat het op bijna geen van de kaarten staat. Zowel landkaarten als waterkaarten, omdat het zo klein is en de Whitsundays bestaat uit 76 eilanden. (Danwel eilandjes) Ook hier gingen Emma en ik snorkelen. Esther neit omdat ze het te koud vond en Jill was nog steeds niet lekker. Nou moet ik ook zeggen dat het vanmorgen regende en aardig wat koude wind stond, maar het water voelde wel warmer aan dan gisteren. Ik en Emma waren dus echte Die-Hards en doken het water in.....En maar goed ook!! Gisteren was al mooi, maar ondiep, dus je moest uitkijken dat je je buik niet openhaalde aan het koraal, maar hier was alles 2 tot 3 meter diep, dus geen troebel water wegens opstuivend zand, maar helder zicht en we hoefden niet echt uit te kijken voor ons buikje. MOOI!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Echt in 1 woord tegekgaafwauwie!!!!!! Echt nog nooit zoveel mooie felgekleurde tropische visjes gezien. Nou ja, visjes? Naast Dory (Finding Nemo) en de vriendjes van Nemo in de film wanneer hij de boot aanraakt.... (Als die visjes waren er ja...) Waren er ook een aantal grotere vissen tussen. Rond de 50cm en felgeel met rood of groen,paars,geel,wit. Echte regenboogvissen met alle kleuren. Zelfs het koraal was groter en mooier dan gisteren. Alles had felle kleuren en je zag ook de schelpen open en dicht gaan als je er voorbij zwom. Na vandaag meer dan een uur in het water rondgedobberd te hebben en ik Emma blauwe plekken heb bezorgd van het aantikken omdat ik weer eens wat zag, moesten we weer gaan eten. Op zich kregen we wel zin in wat, maar ik zou zo weer terug het water in willen duiken. Echt gaaf!!! Het was het lange wachten wel waard!! Inmiddels aan boord was de zon gaan schijnen en begon de trip richting Airlie Beach. Na nog 2 uur te hebben gevaren en wat regenbuien te hebben overwonnen zijn we aangekomen en moesten we onze snorkelspullen inleveren en inchecken bij het hostel. Daarna weer eventjes een douche genomen om het zoute water af te spoelen en daarna gelijk hier naartoe gerend om het verhaal te tikken. Nu is het nog vers en anders vergeet ik misschien de details....Dat mag natuurlijk niet he?!?! Ik heb ook nog een mogelijke haai gezien tijdens het snorkelen....Die zouden er in ieder geval wel kunnen zitten, maar het was op een afstand en schoot de verre diepte in....Dat blijft dus nog een twijfel, maar al met al een geweldige reis achter de rug. Zometeen even met z'n allen eten en een afterparty met de organisatie van de boot. Ik hoop jullie weer een beetje jaloers te hebben gemaakt en zal vandeweek wel weer effekes bijpraten. Mogelijk staan er wat foto's op de site van Fraser Island of Whitsundays, want de meiden hebben net mijn kabeltjes gejat en zitten in een ander internetcafe. De groeten!!!!!

XXXX
Een superblije reiziger