Spiderman op jacht naar de kasuaris - Reisverslag uit Sydney, Australië van Ben Hamelink - WaarBenJij.nu Spiderman op jacht naar de kasuaris - Reisverslag uit Sydney, Australië van Ben Hamelink - WaarBenJij.nu

Spiderman op jacht naar de kasuaris

Door: Ben

Blijf op de hoogte en volg Ben

17 November 2010 | Australië, Sydney

Inmiddels ben ik een stuk verder en heb dus ook het een en ander meegemaakt/gezien. Daarom alvast bij deze een waarschuwing: Dit verhaal KAN lang zijn!

Maargoed, Op weg naar Airlie Beach regende het zoals gewoonlijk. Net voorbij Mackay, besloot ik af te slaan richting het westen. Daarna heb ik weer de navigatie aangezet en kwam ik uit op de Moun t Ossa Road. Deze weg leidt je dwars door de bergen en bossen heen, terug naar de snelweg. Hoewel je hier ook 100 mag rijden, kan je het ook wel wat rustiger aan doen en MOET je zelfs ook rustiger aan doen, aangezien er ook koeien op de weg loslopen. Ik weet niet of dit de bedoeling was, maar ik heb het zelf mogen ervaren haha. Een tip dus; sla hier en daar gewoon eens een zijweg in en je komt de mooiste plekjes tegen. Daardoor is de snelweg een stuk minder saai en zie je stukken die veel mensen overslaan. Ik weet nog steeds niet wat mij aantrekt, maar ik ben sinds Sydney graag in de bergen te vinden en te wandelen. Eerst dacht ik dat het alleen maar voor 'bejaarden' was, maar ik heb er onverwacht toch ook plezier in gekregen. Raar, maar toch... Is natuurlijk anders dan het vlakke Nederland.
Zodoende ben ik 10 km voor Airlie Beach rechtsaf geslagen (heeeel klein bordje langs de weg, great Whitsunday walk) om een stukje te gaan lopen. En waar! Door de tropische bossen tussen en op de bergen. Aangezien ik een tocht van 86km toch een beetje teveel van het goede vond om in de rimboe te gaan struinen, besloot ik maar genoegen te nemen met 7.6 km. Lang zat en natuurlijk regende het hier en daar weer, maar omdat het 28 graden was, gaf het niet heel erg veel. Eerder een lekker verkoelende douche. Na ongeveer anderhalf uur te hebben gelopen, zonder ook maar iemand tegen te komen, kwam ik uit bij een beekje. Maar voordat ik er was, liep ik nog even dwars door een spinnenweb heen. En wat voor eigenaar had die! Een zeker niet al te kleine spin, dook toch ook maar weg, maar ik heb hem nog wel vast kunnen leggen op foto. (Voor Tim) Dit is een wat volwassenere versie van degene die we in Sydney zagen. Lijfje zo'n 3 cm en mmet poten een doorsnee, iets groter dan mijn hand. Leuk voor de mensen die niks van spinnen moeten hebben.
Ook waren er natuurlijk heel veel hagedissen en salamanders. Elke 2 meter zag je wel zo'n klein beestje wegspringen.
Rond een uur of 4 aangekomen in Airlie, besloot ik maar eens op zoek te gaan naar een camping. Het duurde even, maar na een uurtje had ik er een gevonden. De hostels in het centrum boden geen kampeerplaatsen aan, alleen Koala toers. Laat ik daar nou net 5 jaar geleden ook geweest zijn. Maar helaas, hij is een paar maanden geleden failliet gegaan. Eenmaal gesetteld, belde ik onze eigenaardige Zweedse op, want die had me lopen stalken, met het feit dat ze ook in Airlie Beach was en haara verjaardag vierde. Ik ben de beroerdste niet, dus hebben we afgesproken om maar eens wat te gaan drinken. Daar kreeg ik ook het bericht dat mijn auto verkocht was, dus dat was een extra reden voor wat bier. Helaas kwam er geen bier uit de hemel, maar zoals 'gewoonlijk' regen.
De volgende morgen was het heel even opgeklaard en besloot ik gauw maar even wat brood te halen en drinken, om vervolgens een klein stukje naar het noorden te gaan. Nu stond Bowen op de planning. Het was een kilometer of 60 rijden, dus ik was er zo. Natuurlijk ben ik niet rechtstreeks gegaan, maar weer via Nationale parken, met wandelroutes. Zo ook om de hoek van Airlie, waar al gewaarschuwd werd voor mogelijk aanwezige krokodillen. Dus ik mijn slippers aangetrokken en op pad! Ze waren in geen velden of wegen te bekennen, maar vanaf hier naar het noorden wordt het lastig om in de zee te gaan zwemmen. Twee redenen: De krokodillen, die met het regenseizoen meer in de buurt komen en het kwallenseizoen is begonnen. Niet die als in Nederland, maar van 2 cm doorsnee t/m 30 cm doorsnee die allebei fataal kunnen zijn. Daar hebben ze buiten de lagunes in Airlie Beach ook bij Bowen en Mission Beach (waar ik nu zit) wat op gevonden. Een rechthoek van netten (soort 50 meter bad) waar je in kan zwemmen. Ik weet niet of dit ook de Salty's, crocky's oftewel krokodillen tegenhoudt, maar het is in ieder geval wel handig tegen kwallen.

Bowen is trouwens het decor geweest van de film Australia in 2008, al iss hier heel weinig van terug te vinden. Aan het eind van de middag begon het zonnetje een beetje magertjes door te komen en besloot ik nog even naar het strand te gaan. 's Avonds ben ik gestrand bij een benzinepomp, omdat het te donker was om nog verder te rijden. Ook dit is een leuke ervaring. Zo kom je er van alles tegen. Later werd het maar weer tijd om door te gaan richting Mission Beach. Daar ben ik gisteren aangekomen en zit ik in een gezellig hostel. Wel slaap ik gewoon in de camper, wat ruimer is en nog goedkoper ook. Dubbel voordeel dus. Odaar heb ik voor de verandering gelopen en gelopen en nog eens gelopen. Op jacht naar de Kachuarie (of hoe je het ook spelt) Dit is de familie van de emu (struisvogel) en heeft een hanekam en heeft een blauw/rode kop. In tegenstelling tot zijn familie, kunnen deze agressief zijn en aanvallen in plaats van weglopen. Dus met gevaar voor eigen leven, want je moet het natuurlijk niet TE simpel houden, ben ik de regenwouden ingedoken, maar heb ik er helaas geen mogen zien, tot aan vanmiddag, toen ik er bijna eentje met 80 km/u op de voorkant had. Gisteravond heb ik mogen genieten van een steak van een halve kilo met gratis wijn, voor maar 12 dollar. Omdat ik in het hostel verbleef schijnbaar. Heerlijk!!! Vanavond maar weer denk ik haha. Morgen wordt het de laatste rit in Australie, wat betreft met de camper. Dan rij ik nog 170 kilometer richting Cairns, want die moet vrijdag ingeleverd worden. Hoelang ik in Cairns blijf weet ik nog niet, ik denk dinsdag, want die vlucht is het goedkoopst, maar van het weer hoef ik het waarschijnlijk niet te hebben, aangezien ze regen opgeven. Maar ook in Sydney, dus maakt het weinig uit. Ook zijn ze hier volop spandoeken aan het ophangen met de vraag of mensen wel cycloon proof zijn. Dat belooft nog wat. De radio is er ook redelijk vol van, dus ze verwacten weer een flinke. Kijken of ik maar op tijd weg ben uit Australie, anders maar een cyclone party! En ja, ik doe voorzichtig!

  • 17 November 2010 - 11:13

    Marcia :

    zow zow je maakt wat mee bosjesman!!!!!!
    je lijkt idd wel een bejaarde.

    Nou kijk dus maar wel uit voor de ''Cyclone'' beter geen cyclone party houden.

    Nou Ben tot snel maar weer

    Groetjes xxx

  • 17 November 2010 - 11:35

    Daantje:

    Hey broertje,
    Ja een cycloon in jou buurt is natuurlijk niet heel vreemd. Veel gekruid gegeten natuurlijk. En door al dat wandelen komen er natuurlijk bepaalde gassen vrij. Ik weet wel een naam voor die cycloon: cycloon Ben...Ligt voor de hand natuurlijk

    Ben blij te lezen dat je het nog steeds zo naar je zin hebt. En wat zie je veel!!!! Prachtige foto's. Jammer van dat Hollandse weer. Wanneer ga je dat eilandje verlaten?
    Veel succes bij het afscheidnemen van je bolide en hoop dat je voor de cycloon weg bent, al zal die je waarschijnlijk wel achtervolgen.
    Liefs uit Juultjesdorp

  • 17 November 2010 - 14:31

    Essie:

    Het klinkt allemaal weer prachtig! Maarre, even een opmerking voor reizigers: die moeten dus juist NIET die paden inslaan maar op de weg blijven, anders kom je van die vreselijke enge spinachtigen tegen, gruwelmonsters, en daar moeten we NIKS van hebben ;-)
    Have fun, en een goeie vlucht naar het volgende land!! xxx

  • 17 November 2010 - 17:23

    Sanne:

    Haa Bennie,

    Wat fijn om je verhalen te lezen ondertussen dat ik eigenlijk hard moet leren voor mijn tentamen voor morgen(A)....
    Maare leuk joh die spin... GATSIE!, ik ben ook z'n heerlijke spinnenvriend.. NOT!.. Hopelijk gaat dat zonnetje nog eens bij je schijnen.. hier in Nederland is het zo maar weer sneu, koud, donker, regen bah!
    Nog veel plezier!

    Xx

  • 19 November 2010 - 14:25

    Mathijs:

    Hedde gij die spin nie opgegetuh?

    Joessss

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ben

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 227
Totaal aantal bezoekers 61676

Voorgaande reizen:

07 December 2018 - 22 December 2018

Hakuna matata

10 December 2017 - 20 December 2017

Linda's verjaardag vieren

20 Mei 2017 - 29 Mei 2017

Defi wind

10 Februari 2017 - 19 Februari 2017

Cabo Verde

02 September 2016 - 18 September 2016

Euroadtrip 2016

13 Januari 2016 - 13 Februari 2016

Onze eigen Dakar 2016

01 November 2014 - 16 November 2014

Rondhobbelen door Oeganda

30 November 2010 - 01 Februari 2012

Nieuw Zeeland 2010-2012

25 November 2011 - 09 December 2011

Tonga 2011

07 Januari 2010 - 03 Februari 2010

Mexico, Belize en Guatemala 2010

02 November 2006 - 17 Februari 2008

Ierland

02 November 2005 - 27 Juni 2006

Australie 2005-2006

17 Februari 1986 - 02 November 2005

Link naar foto albums + Bezochte landen

04 Oktober 2010 - 30 November -0001

Back to Australia 2010

Landen bezocht: