vanuit San Cristobal - Reisverslag uit San Cristóbal de las Casas, Mexico van Ben Hamelink - WaarBenJij.nu vanuit San Cristobal - Reisverslag uit San Cristóbal de las Casas, Mexico van Ben Hamelink - WaarBenJij.nu

vanuit San Cristobal

Door: Ben

Blijf op de hoogte en volg Ben

17 Januari 2010 | Mexico, San Cristóbal de las Casas

Hoi mensjes,

Daar issie weer hoor! Allereerst de mededeling dat er nu eindelijk een paar foto's op staan! internet liep de vorige keer helemaal vast en dus konden er geen foto's online komen. In die korte tijd toch weer veel gezien! Na een flinke rit met de bus, maar wel een mooie tocht, kwamen we aan in Chiapa de Gorzo. Hier verbleven we maar 1 nacht. Het hotel zag er leuk uit (koloniaal) en met een buitenzwembad. Helaas was het al erg afgekoeld, waardoor we besloten er toch maar niet in te duiken. Even later een rondje door het centrum (plein) gelopen waar ook een kermis was. Nog lekker even gegeten op het plein met gezellige muziek. Daarna nog even een afzakkertje gedaan aan het zwembad van ons hotel om vervolgens het bed in te duiken.

De volgende ochtend hebben we lekker ontbeten en met goede moed (het was nog een beetje bewolkt) en een optimistische instelling gingen we zomers gekleed de bus in op weg naar de Sumidero kloof. Hier hebben we een uur rondgevaren met een speedbootje en best mooie plaatjes kunnen schieten. Na afloop de bus weer in gedoken om door te rijden naar Palenque. Daar 's avonds aangekomen was het heeeeerlijk!! graadje of 23 rond half 2 's nachts (uit ervaring, want de biertjes rekken de slaaptijden wel een beetje zeg maar) en dus werd het wel een keer tijd om het zwembad in te duiken.

De volgende ochtend zijn we naar de Maya tempels gereden. Hier begonnen we echter niet gelijk aan. Eerst stond er namelijk een jungle toer op de planning. Lekker met slippers door de modder baggeren. Eventjes weer de kleine jongen zijn. Dit was echt schitterend!! Loop je 20 meter de rimboe in, zie je niks, even een heuveltje op en je ziet een complete stad. (even tussenstopje bij de echte tempel, waar we later natuurlijk bij terugkwamen) Weer een afslagje genomen en verder de bossen ingedoken. Daar zag je heel veel nog onder de begroeiing liggen. Blijkt dus dat er nog maar 5% bloot ligt gesteld en de rest verstopt onder de bomen, bladeren e.d.
Maargoed, na een uurtje te hebben geklommen, gedaald, aan lianen gehangen te hebben, termieten te hebben gegeten die in de verte naar worteltjes smaken, gingen we dan toch eindelijk naar de tempels van de Maya's. En met geluk, want door dat uurtje wandelen trok de lucht helemaal op en hadden we dus een mooie blauwe achtergrond. Na wat te hebben rondgelopen en geschiedenisles te hebben gehad mochten we nog even voor onszelf daar rondlopen. Lekker een tempel opgeklommen en daar in de zon (graadje of 30) van het uitzicht over de 'verloren' stad en de jungle zitten genieten met de brulapen op de achtergrond.

's Middags hebben we lekker aan/in het zwembad gehangen en liggen bakken in het zonnetje. Daarna nog even uit eten gegaan met z'n allen, en een toetje gedronken tot een uurtje of 1. Gisteren ging de wekker en reden we deze richting op (San Cristobal) maar via Agua Azul. Voordien nog een kleine tussenstop gehad bij een waterval ergens verstopt van de buitenwereld en doorgegaan.

Eenmaal bij Agua Azul aangekomen lekker rond gestruind bij al die 100.000 watervalletjes. Het was nog wat bewolkt en 10 uur 's ochtends, maar ik zat toch te twijfelen of ik toch niet even het water in zou duiken. En ja hoor, ik lag erin. Lekker water was het trouwens!
Paar foto's geschoten, opgedroogd en weer de bus in op weg naar San Cristo. Daar aangekomen lekker wat gegeten en even wat gedronken. Nou ja... halve cocktailkaart bij het restaurant en vervolgens nog uitgegaan met de nodige biertjes. Vandaag naar San Juan Chamula waar de kerk volstaat met cola flesjes, omdat dat goed is voor het geloof. Heel kort samengevat hoor. De lap tekst wordt nu wel te groot dus ga ik er maar mee stoppen.

Morgen 10 uurkes dun weg op, op weg naar Guatemala en dan maar eens kijken wat we verder kunnen verwachten.

houdoe!!

• 18 Januari 2010 - 09:44

Peet:

Hoi lief kulleke!
    Gaaf zeg weer zo'n heerlijke tekst om te lezen. Wat maak je toch veel mee! En dan nog die prachtige foto's, SUPER! Geniet nog maar lekker verder! En oh ja,.. we zijn naar Amsterdam geweest en ik wilde bij dat ouwe vrouwtje in het 'vlaggenwinkeltje' embleempjes kopen voor op je rugzak... wat blijkt... het winkeltje bestaat niet meer!!! :-( Wel heb ik nog één embleem kunnen scoren in een andere winkel van Mexico. Dus nog geen Guatemala en Belize...Snik

• 19 Januari 2010 - 06:22

Daan:

Wouw, wat een foto's!!! Ziet er gaaf uit. Je maakt weer genoeg mee zo te lezen. Ga vooral door met die lange lappen tekst!!! Geniet maar weer lekker verder!!
    Kus zus.

• 21 Januari 2010 - 12:23

Leon:

Ha die Ben. Geweldige plaatsen, Palenque en San Christobal, hebben we goed herinneringen aan. We zijn druk aan het pakken, volgende week zaterdag naar Cape Town. Hou je haaks, en veel plezier op al die fantastische zocalo's en central markets.

Grtx, Leon

• 27 Januari 2010 - 06:49

Daan:

Laat weer eens wat van je horen?! Ik mis je verhalen en voor je het weet ben je al weer terug. Of heb je het te druk met cocktailtjes en palmboomstrandjes? Hoop snel wat te lezen.

• 01 Februari 2010 - 15:20

Zussie:

Hey Broer,

Mocht je dit nog lezen, dan wens ik je een hele fijne terug reis. Je zult wel goed bruin zijn en heeeeeel veeeeeel foto's hebben. Ben benieuwd naar je verhalen.
    Dikke kus en tot snel....